Coop nedlægger to kæder
Inden årets udgang siger Coop farvel til den sidste Fakta-butik. Det er overskriften i den omkalfatring af organisationen, som dagligvarekoncernen tirsdag har meldt ud.
- Der er behov for en radikal forenkling af Coop. Både for at få lavere omkostninger, men også for at få højere effektivitet hele vejen rundt. Målet er, at vi ikke skal drive den kompleksitet, som vi har med mange kæder i dag, siger adm. direktør Kræn Østergård Nielsen til Avisen Danmark.
I en pressemeddelelse begrunder Coop lukningen af Fakta med de stigende energi- og forbrugerpriser, som presser danskerne over i discountsegmentet - hvor den nye dreng i klassen, 365discount, for længst har afløst Fakta som Coops billige kæde.
- Kunderne har i år ændret indkøbsadfærd som følge af de omfattende prisstigninger efter Ruslands invasion af Ukraine. De går meget mere i discountbutikker, forklarer Kræn Østergård Nielsen.
Slår kæder sammen
Fakta-kæden har ellers været en del af Coop siden 1987, men det er efterhånden mange år siden, den del af forretningen har kunnet fremvise flotte resultater. I stedet har man siden 2020 satset på den nye discountkæde 365discount, som en del af Fakta-butikkerne frem mod årsskiftet bliver omdannet til.
Således forventer Coop at åbne mellem 10 og 13 butikker ugentligt de kommende tre måneder, så der inden 2023 vil være omkring 350 365-butikker på landkortet.
I samme ombæring har Coop valgt at lægge de to supermarkedskæder, Kvickly og Superbrugsen, sammen til én og vil på den måde spare penge på fælles indkøb, drift og ledelse.
- Visionen er, at der kommer til at være ét navn for kæden, siger koncerndirektør Allan Kristoffersen og tilføjer, at det ikke haster, da begge kæder har stærke brands i ryggen.